Menu

Vormen van meditatie

Inmiddels weten we allemaal dat meditatie goed voor je is. Het geeft je meer innerlijke rust, helpt je bij het verwerken van emoties en het verwerken van gedachten. Meditatie helpt ons als vechtsporters ook om te oefenen om de rust te bewaren tijdens het sparren en onze hartslag weer omlaag te krijgen na een intensieve training.

Maar je zal je vast afvragen: welke vormen van meditatie vind ik het leukst en past het beste bij mij. Hieronder geven we je 8 populaire vormen van meditatie. 

1. Mindfulness

Bij mindfulness gaat het om het accepteren van je gedachtestroom en het hier en nu. Je moet proberen tijdens de meditatie om je gedachte vrij hun beloop te laten gaan, waarna je ze daarna van elkaar probeert te scheiden om ze te kunnen verwerken. Bij deze methodiek is het belangrijk dat je bewust bent van je ademhaling, maar hier niet aanpassingen aan probeert te doen.

2. Zazen

Zazen is de Japanse meditatievorm waarbij er gemediteerd wordt terwijl er gezeten moet worden. In hedendaagse terminologie noemt men dit wel eens ‘just seating’. Deze minimalistische meditatie kan zonder voorbereiding en scholing beoefent worden en wordt vaak voor lange tijd posen zonder onderbreking uitgeoefend. Het enige wat telt is het rechtop zitten met de ogen dicht en het focussen op een bepaalde gedachte op Boeddhistische tekst of (andere) gedachtegang. De Zazen meditatie richt zich niet op het volgen en/of aanpassen van de ademhaling. Deze vorm van meditatie wordt ook regelmatig gebruikt bij onze taekwon-do en karate lessen.

3. Transcendente Meditatie

Bij TM zit je recht in lotuspositie en maak je gebruik van een mantra tijdens de beoefening. Dat is een heilig woord dat je blijft herhalen. Het idee hierachter is dat je de dagelijks gang van zaken tijdelijk kunt ontstijgen en geheel in het moment gezogen kan worden. In de meer geavanceerde stadia van TM beoefening wordt er ook focus gelegd op ademhalingstechnieken en het tijdelijk verlaten van je lichaam. 

4. Kundalini

Kundalini is een andere meditatievorm die gebaseerd is op Vedanta. Het doel van deze meditatievorm is om bewust te worden van de positieve, opwaartse stroom van levensenergie en deze op den duur toe te passen om het lichaam te ontstijgen. De beoefenaar van deze vorm concentreert zich actief op de energie door zijn lichaam stroomt en tracht steeds bewuster te worden van de ademhaling. 

5. Qi

Qi is een vorm van Taoïstische meditatie waarbij ademhaling een belangrijke rol speelt. Je ademhaling draagt hierin bij aan de circulatie van energie door het lichaam en helpt bij het bereiken van een ovaal patroon genaamd de microkosmische orbit. Qi of chi is de benaming voor de circulatie van energie. Er zijn drie focuspunten bij Qi meditatie die zich specifiek richten op bepaalde gebieden op je lichaam. Dit zijn de volgende plekken: een centimeter boven je navel, het midden van je borstkas en het midden van je voorhoofd.

6. Guided visualisation

Guided visualization is een populaire vorm van meditatie die zich concentreert op een beeld, waarbij het niet uitmaakt of deze fictief of echt is. Vaak beoefent men deze meditatie in combinatie met het luisteren naar kalmerende muziek. Soms wordt er ook op de ademhaling gelet, maar dit is niet een vast onderdeel van deze vorm van mediteren. Doordat er veel aandacht wordt gevestigd op de voorstelling van een plaatje of visuele setting wordt deze meditatie gezien als van buitenaf gestuurd in plaats van door je onderbewustzijn. Dit sluit goed aan bij de ervaring en wensen van mensen die nog niet erg veel ervaring hebben met mediteren.

7. Trance-gerichte meditatie

Deze vorm van meditatie heeft als doel om de beoefenaar in een trance te krijgen. De kenmerken van zo’n trance zijn beperkte bewustzijn van omgeving en geest, waarbij rationeel denken en herinneringen grotendeels onmogelijk zijn. Gebruikers van deze methode maken nogal eens gebruik van drugs of snel uitademen om versneld in een trance te raken. Hoewel sommigen dit als spiritueel ervaren, is er weinig spiritueel aan deze vorm van meditatie/trance.

8. Hartritme meditatie

Hartritme meditatie richt zich zoals de naam al suggereert op het ritme van de hartslag en de ademhaling. Het hart wordt hierin gezien als het centrum van het energetische systeem. Je probeert je bewustzijn te koppelen aan deze belangrijke energiesystemen om tot innerlijke rust te komen en meer controle te krijgen over de manifestatie van stress en lichaamsfuncties. De vorm van meditatie gebruiken wij ook regelmatig tijdens onze lessen, zowel bij de traditionele als moderne vechtsporten.

Wil je ook leren mediteren en de voordelen ervan ervaren zowel tijdens als na het sporten? Schrijf je dan in voor een gratis proefles.